FANDOM

Vinterhed är slottet där Nordens härskare bor och ätten Starks traditionella hem. Det är ett mycket stort slott beläget i mitten av Norden i Västeros, varifrån lorden av ätten Stark regerar över sitt folk. En liten Gudaskog finns inom slottets murar. Det är huvudstaden i Norden och styrs kung Jon Snö, Ned Starks "oäkta son". Slottet ligger vid Kungsvägen, som går från Muren till huvudstaden Kungshamn hundratals mil söderut. Det ligger ovanpå varma källor som håller slottet varmt även i de värsta vintrarna. Kryptan under slottet innehåller ätten Starks kungar och lorders gravar och visar historien om den gamla familjen. Slottet har funnits i flera årtusenden.

Slottet sattes i brand av Ramsay Snö efter Theon Greyjoy förrådes av sin egen besättning. Detta brände sönder slottets trädelar, även om kärnstensstrukturerna förblev intakta, likaså klarade sig Gudaskogen som omsluts av stenmurar. Efter fallet av Cailins Vallgrav förflyttade sig Bolton-armén till det förstörda slottet för att återställa det som sätet för Nordens härskare.

Ätten Stark återtog sig till sist sitt slott efter Boltons nederlag i Oäktingarnas slag. Det styrs för närvarande av Kungen i Norden.

Image-1494713229.png

Historia Redigera

Enligt legend har ätten Stark haft ett slott vid Vinterhed ca 8 000 år, men storleken har ökat avsevärt genom århundradena.

Eddard Stark reste söderut för att slåss i Roberts uppror efter att hans far och äldre bror dödades av den galna kungen Aerys Targaryen. I slutet av kriget återvände han till Vinterhed med sin nya fru Catelyn Tully, deras spädbarns son Robb Stark, och även Eddards brorson Jon Snö, som har vuxit upp med att tro att han är Eddards son på grund av löftet Eddard gav Jons mamma, Lyanna Stark, på hennes dödsbädd. Efter Greyjoys uppror åtta år senare tog Eddard Theon Greyjoy tillbaka till Vinterhed som sin myndling - delvis som en politisk gisslan, men kanske delvis att hjälpa honom bli en hedervärd man.

Viktiga invånare i slottet Redigera

  • Kung Jon Snö, Lyanna Stark och Rhaegar Targaryens son, offentligt känd som Eddard Starks oäkta son. Tjänade i Nattens Väktare som överbefälhavare i Svarta Slottet. Dödad av sina egna män och senare återupplivad av Melisandre. Tros vara den sista sonen till den sanna ståthållaren i Norden. Han är kungen i Norden och den nuvarande styrande härskaren av Vinterhed.
  • Gast, Jons Skräckvarg.
  • Prinsessan Sansa Stark, Jons biologiska kusin men tros vara hans halvsyster, dotter till Lord Eddard och Lady Catelyn Stark, och tros att vara den sista levande äktfödda av ätten Stark. Bodde kortvarigt i Vinterhed under ätten Boltons regeringstid som Ramsay Boltons fru, men flydde och hjälpte Jon att återta Vinterhed med hjälp av riddarna från Dalen.
  • Ser Davos Seaworth, tidigare kungens hand till Stannis Baratheon och tjänar nu ätten Stark som en av Kung Jons mest betrodda rådgivare.
  • Tormund Giantsbane, en tidigare rövarplundrare och nu ledare för fria folkets armé (rövare) som hjälpte Kung Jon att besegra ätten Bolton.
  • Wolkan, slottets Mäster under Boltons regeringstid. Trots att han fortfarande är kvar i Vinterhed är hans position okänd nu när ätten Bolton är borta.

Tidigare invånare Redigera

Starks regeringstid Redigera

  • Lord {Rickard Stark}, Vinterheds lord, ståthållaren i Norden och Lord över Norden. Bränd till döds av löpeld på order av den galna kungen {Aerys Targaryen}.
  • {Brandon Stark}, Rickards äldste son, stöps ihjäl under ett försök att rädda sin far på den galna kungens order i Kungshamn.
  • Lady {Lyanna Stark}, Rickards enda dotter, påstås ha kidnappats av prins Rhaegar Targaryen. Dog i Glädjens Torn i Dornien efter att ha fött sin son, Jon Snö.
  • Benjen Stark, Rickards tredje och yngste son, första gränsjägare i Nattens Väktare i Svarta Slottet. För närvarande bortom Muren.
  • Lord {Eddard Stark}, Rickards andra son, Vinterheds Lord, Ståthållaren i Norden och Nordens lord. Han tjänade kort som kungens hand och rikets beskyddare åt sin barndomsvän kung Robert Baratheon. Avrättades på grund av falska anklagelser om förräderi, på order av den falske kungen {Joffrey Baratheon}.
  • Lady {Catelyn (Tully) Stark}, Eddards fru. Förråddes och mördades under blodsbröllopet.
  • Kung {Robb Stark}, Eddards och Catelyns äldsta son. Vinterheds lord efter sin fars död och utsedd Kungen i Norden, förrådes och mördades under Blodsbröllopet.
  • {Gråvind}, Robbs Skräckvarg. Dödad under Blodsbröllopet.
  • {Lady}, Sansas Skräckvarg. Dödad på Kungsvägen på order av Robert och Joffrey Baratheon.
  • Prinsessan Arya Stark, Eddards och Catelyns andra dotter. Tränad av de ansiktslösa männen i det svartvita huset i Braavos och är för närvarande i Flodlandet. Tros offentligt vara död.
  • Nymeria, Aryas Skräckvarg. Bortsprungen i Flodlandet.
  • Prins Bran Stark, Eddards och Catelyns andra son. För närvarande bortom Muren. Tros offentligt vara död.
  • {Sommar}, Brans skräckvarg. Dog när de vita vålnaderna attackerade den treögda korpens grotta
  • Prins {Rickon Stark}, Eddards och Catelyns yngste son, reste till Sista Härden där han fångades av Lilljon Umber. Mördad av Ramsay Bolton strax före början av Oäktingarnas slag.
  • {Rufs}, Rickons skräckvarg. Mördad när ätten Umber förrådde ätten Stark med Ramsay Bolton.
  • Ser {Rodrik Cassel}, Vinterheds vapenmästare, ansvarig för att träna nya rekryter med vapen. Avrättad av Theon Greyjoy.
  • {Jory Cassel}, kapten av slottvakten och Rodrik Cassels brorson. Dödad i Kungshamn av Ser Jaime Lannister.
  • {Luwin}, slottets Mäster. Knivhuggd av Dagmer och senare barmhärtighetsdödad av Osha på egen begäran.
  • {Mordana}, en septa och guvernant till Sansa och Arya Stark. Avrättad i Kungshamn under massakern på Stark-hushållet.
  • {Gamla Nan}, en tidigare hushållerska och tjänare som gick i pension. Hon berättade många historier om gamla tider för Starkbarnen. Dog av ålderdom.
  • {Hodor}, Gamla Nans barnbarn eller barnbarnsbarn, en småsint stalldräng. Dog när han skyddade Meera Reed och Bran Stark från Vita vålnader.

Boltons regeringstid Redigera

  • Lord {Roose Bolton}, Skräckfästets lord, Vinterheds lord, Ståthållare i Norden och Nordens lord. Dödad av Ramsay.
  • Lady {Walda Bolton}, Rooses senaste fru. Lord Walder Freys barnbarn. Dödad av Ramsay.
  • {Rooses och Waldas nyfödde son}, dödad av Ramsay.
  • Lord {Ramsay Bolton}, Rooses legitimerade oäkta son, tidigare Lord över Vinterhed och Skräckfästet, Ståthållaren i Norden och Nordens Lord. Avrättad av Sansa Stark efter Oäktingarnas slag genom att matas till sina egna hundar.
  • Stank, tidigare Theon Greyjoy, uppvuxen i Vinterhed som Eddard Starks myndling och gisslan så hans far inte gör uppror. Förrådde ätten Stark och gick med i sin far Balons sida i de fem kungarnas krig. Han tog över Vinterhed och utropade sig själv som Vinteheds prins tills han förråddes av sin eget besättning. Blev senare Ramsays tjänare och gisslan. Hjälpte Sansa fly från Vinterhed, flydde från Järnöarna med sin syster Yara Greyjoy. Seglar för närvarande mot Västeros i Targaryens flotta.
  • {Myranda}, en av Ramsays älskarinnor. Föll till döds efter att ha blivit knuffad av Theon Greyjoy från Vinterheds mur efter att hon hotade Sansa.

Slumpartad wiki