FANDOM

Vinterstaden är en bosättning i Västeros i regionen Norden som ligger strax utanför Vinterhed.

Under de år långa vintrarna som slår till i regionen kommer det småfolk från hela Norden för att övervintra och söka skydd i bosättningarna utanför Vinterheds murar. Med tiden byggdes det upp permanenta boenden och genom århundradena växte det till en mer etablerad småstad, även om staden ökar i befolkning under vintern och sjunker under vår och sommar.

I böckerna Redigera

I Sagan om is och eld-böckerna är Vinterstaden uppbyggt av rader av små och enkla hus byggda av stockar och sten. Ortens marknadstorg som har en brunn i centrum är beläget vid Vinterheds huvudporthus och där kan man hitta blandade varor och gods. Den lokala ölstugan heter Rykande Timmerstocken. Kungsvägen ligger en kort bit ifrån staden och slottet, och Vargskogen ligger ca 3 km bort. Jakttåg från Vinterhed kan undvika vinterstaden genom att ta jägarporten i stället för huvudporten.

Gatorna är leriga under sommaren, då fyra femtedelar av bostäderna är tomma. Under vintertid blir vinterstaden fylld med nordmän från hela regionen, bland annat klaner från norra bergen. En del byfolk hävdar att Vinterhed värms upp av en drake som sover under slottet - men sanningen är att slottet är byggt ovanpå naturliga varma källor.

I faktaboken Världen av Is och Eld (2014) specificeras det att, förutom Vita Hamnen, så är Vinterstaden en av endast två bosättningar (Vinterstaden och Ättestad) i Norden som är tillräckligt stora för att kallas marknadsstäder.

Slumpartad wiki