FANDOM

Termen Det Valyriska fria riket syftar på det område av mark som kontrollerades av Valyrier på kontinenten Essos. Det Valyriska fria riket den största civilisationen på sin tid, centrerat runt staden Valyria på den valyriska halvön och på dess makt sträckte sig över hälften av den kända världen.

HistoriaRedigera

Valyriens uppkomst Redigera

Man tror att Valyrien ursprungligen var ett blygsamt samhälle av fårherdar, men Valyriens betydelse ökade när de för fem tusen år sedan upptäckte drakar som bodde i de fjorton lågorna, en kedja vulkaner i deras hemlands berg. Efter att ha tämjt de mäktiga djuren använde Valyrierna dem för att erövra omgivande områden på Valyriska halvön och börja expandera utåt.

Det Ghisiska imperiet försökte dock stoppa Valyriens tillväxt och förklarade krig mot sina grannar från andra sidan Slavbukten. Massiva Ghisiska slavarméer marscherade mot Valyrien under sammanlagt fem stora krig, men varje gång besegrades de. De fria rikets styrkor marscherade sedan till Gamla Ghis huvudstad i Ghis, jämnade det med marken och lämnade endast en ruin bakom sig och utplånade nästan Ghisierna och deras kultur från historien.

Därefter blev det Valyriska fria riket den dominerande civilisationen i den kända världen med sitt eget språk, religion och seder. Det fria riket grundade ett antal kolonistäder, förbundna med ett nät av vägar som alla ledde tillbaka till huvudstaden. Flera av dessa kolonier i väst blev senare vad som nu är de fria städerna. Riket hamnade så småningom i konflikt med Rhoynarstaterna längs Rhoynefloden, vilket ledde till de Rhoyniska krigen. Striderna inträffade för ungefär tusen år sedan och slutade med att Rhoynarerna förlorade och deras städer förstördes, men de överlevande flydde i en massmigration ledd av Nymeria, vars flyktingflotta slutligen bosatte sig i Dornien i sydöstra Västeros.

För några århundraden sedan byggde en av de ädla familjerna från Valyrien, ätten Targaryen, fästningen Draksten på ön med samma namn utanför Västeros kust, där den användes som en handelspost för Det Valyriska fria riket.

Undergången och efterföljderna Redigera

Under nästan fem tusen år var Valyrien överlägsen. Men en katastrofal händelse som kallas "Valyriens undergång" inträffade när ett massivt vulkanutbrott ur de fjorton lågorna förintade Valyriens huvudstad, dess folk och de omgivande länderna. Den Valyriska halvön splittrades och havet vällde in och översvämmade stora delar av riket. Det kom sedan att kallas Det Rykande Havet. Drakar, såväl som Valyriens nedskrivna historia, besvärjelser och kunskaper förstördes och förlorades. När deras centrum av makt förstördes kollapsade imperiet. Av draklorderna från de mäktiga familjerna som styrde Det fria riket, överlevde bara de från ätten Targaryen, eftersom det hade etablerat Drakten på andra sidan av Det Smala havet flera år före undergången.

De överlevande kolonierna från Det Valyriska Fria Riket delades upp i rivaliserande självständiga stadsstater. I väst växte De fria städerna fram. I öst återupptog de besegrade Ghisiska imperiet i Slavbukten deras självständighet, men fem tusen år av Valyriskt styre hade raderat större delen av deras ursprungliga kultur.

När hjärtat av Det Fria riket förstördes, återtog dess överlevande kolonier i väst och öst sin självständighet, delade upp kontinenten politiskt vad gällande politik och inledde en serie vilda krig för att få dominans som senare kom att kallas "Blodets århundrade", under vilket Volantis försökte återupprätta Det Valyriska riket under deras styre, men i slutändan misslyckades de. Flera av dessa kolonier bildade De fria städerna i väst och städerna i Slavbukten i öst. Valyriska halvön var förstörd och i stor utsträckning övergiven.

Utan Valyrierna och deras drakar som höll dem under kontroll, svepte de dothrakiska horderna över kontinenten från Dothrakihavets slätter och plundrade och erövrade nya domäner från omgivande områden. Från Dothrakiernas perspektiv var Undergången början på deras gyllene tidsålder full av erövring och expansion. I den nordvästra delen av Essos avslöjade sig nu den dolda staden Braavos, grundad av slavar som flydde Valyria, för världen. Medan de andra Valyriska kolonierna hamnade i kaos var Braavos stabilt eftersom de inte hade några politiska eller ekonomiska anknytningar med Det fria Riket och växte snabbt till att bli den mäktigaste av de fria städerna.

Valyriens ruiner i Det Rykande havet anses vara förbannade av andra civilisationer. Vissa tror att "Undergången fortfarande regerar i Valyrien", bebott av demoner som förhindrar att någon någonsin som går in i ruinerna ska kommer ut levande. De som drabbats av sjukdomen som kallas Gråfjäll, som kallas stenmän, skickas till Valyriens ruiner för att dö. Den avancerade sjukdomen gör att få som drabbas, om ens någon, av stenmännen behåller förnuftet, men de allra flesta blir monstruösa varelser som attackerar alla som reser genom Valyrien.

Städer Redigera

Ruinstäder Redigera

  • Gamla Valyrien
  • Tyria
  • Oros

De överlevande kolonierna i De Fria Städerna Redigera

  • Lorath
  • Lys
  • Myr
  • Norvos
  • Pentos
  • Qohor
  • Tyrosh
  • Volantis

Obs: Braavos var inte en Valyrisk koloni, utan en dold stad grundad av slavar som flydde från Valyrien

Överlevande kolonier på den Valyriska halvön Redigera

  • Mantarys
  • Elyria
  • Toros

Överlevande städer i Slavbukten Redigera

  • Meereen
  • Astapor
  • Yunkai