FANDOM

Valyrien är en ö i sommarhavet söder om dess kontinent, Essos och väster om sorgbukten.

Idag ligger Valyrien i ruiner och "ingen" har vågat sig dit sedan Valyriens undergång. Det finns dock de som överlevde undergången och mest kända är medlemmarna av huset Targaryen. Andra exempel är huset Celtigar och huset Velaryon. Det var dock bara huset Targaryen som tillhörde draklordarna.

HistoriaRedigera

Valyrien existerade redan under gryningsåldern, men det var först efter den långa natten som Valyriens makt spred sig alltmer på fastlandet på kontinenten Essos. Valyrien var på den tiden ett fritt rike där alla som ägde makt automatiskt fick rösträtt. Under en bestämd tid fick valda människor styra riket. Det låg ofta i krig med gamla ghisiska imperiet, men i slutet vann valyrierna mot ghisierna.

Valyrien började använda slavar i sina många gruvor för att utvinna metaller. Valyrierna arbetade många metaller såsom det mycket kända Valyriska stålet.

Valyriens makt blev allt större och Draksten övertogs av Valyrien cirka 300 BC.

Så kom Valyrien undergång. Än idag vet ingen orsaken. Inom några timmar gick det mäktiga riket under och så vitt man vet har ingen levande människa tagit sig dit och tillbaka.