FANDOM

Tyrion Lannister: "I'm guilty of a far more monstrous crime: I'm guilty of being a dwarf!"

Tywin Lannister: "You are not on trial for being a dwarf."
Tyrion Lannister: "Oh, yes I am! I've been on trial for that my entire life!"
— Tyrion at his trial, falsely accused of killing his nephew King Joffrey.[src]

Lord Tyrion Lannister är Lord Tywin Lannisters yngsta barn och yngre bror till Cersei och Jaime Lannister. Som en dvärg har han behövt använda sin vits och intellekt för att överkomma dem hånfulla gliringarna som han fått utså i det kungliga hovet.

Hans bortförande av Catelyn Stark, för ett brott som han inte begått, tjänar som en av gnistorna för de fem kungarnas krig. Efter att ha undflytt sina fångare, utnämns Tyrion av sin far som handlande kungens hand till Joffrey Baratheon där han framgångsrikt förvarar Kungshamn mot Stannis Baratheons invasion i slaget vid Svartvatten, varefter han blir avskuren av sin makt och degraderas till skattemästare och så småningom falskt anklagad för för Joffreys mord. Efter att hans förkämpe, Oberyn Martell, dör i Tyrions envig, flyr Tyrion till Essos med hjälp av Jaime och Varys efter att ha mördat sin far.

I öst fångas han av Jorah Mormont och tas till Daenerys Targaryen i Meereen. Daenerys bestämmer sig för att använda sig av Tyrion erfarenhet av Westeros för att återvinna järntronen. Efter att har vunnit drakdottnigens tillit utnämns Tyrion till den högaktade positionen som Drottningens Hand. Efter det så följer han Daenerys till Westeros med deras nyvunna armé. Dem beger sig till Daenerys förfäderhem Draksten för att starta invasionen av Westeros. Tyrion agerar som strateg under invasionen.

Familj Redigera

Tyrion Lannister är Tywin Lannisters yngsta son. Hans två äldre syskon, tvillingarna Jaime och Cersei är ungefär fyra år äldre än Tyrion. Hans mor Joanna dog under förlossningen av honom. Tyrion är gift med Sansa Stark, men eftersom äktenskapet inte konsumerats i enlighet med lagen, är det fortfarande osäkert om äktenskapet är bindande. Hur som helst gör det att ätten Lannister har ett legitimt anspråk på Vinterhed och Norden.

HistoriaRedigera

Som ung ville han bort från sin familj, och hans allra högsta önskan var att ha egna drakar. När han var i Kungshamn tittade han på den nere i källan.

När Tyrion var ung, ca 12 år mötte han Tysha, en torpardotter som var jagad av två män. Hon låg med honom. Dagen därpå gifte de sig. När Tywin fick höra deta sa han till Jamie att han skulle säga till Tyrion att hon var en sköka. Tywin bröt äktenskapet och sålde henne till sina soldater. Slutligen lät han Tyrion ta henne en sista gång.  Tyrion trodde hela tiden att hon var en köpt sköka för att göra honom till man. När Denna händelsen skulle prägla Tyrions liv. Han förlät aldig sin fat för detta. När han fick reda på att hon verkligen var er torpardotter lovade han att betala och hämnas.

298 ACRedigera

Tyrion åkte med sin familj till Vinterhed. Eter det föjde han med Jon Snow till muren för att kolla hur det kändes att stå högst upp på muren.

Efter det åkte han tillbaka till Vinterhed. Han träffade Robb som inte välkomnade honom, dels för att han såg Tyrion ansvarig till att hans lillebror Bran var alvarligt skadad och inte längre kunde använda benen. Han hade dock för avsikt att hjälpa Bran och gav honom en ritning på en sadel som skulle göra att han kunde rida.

Senare begav han sig tillbaka till Kungshamn där han träffade Catelyn, mor till Bran. Hon tog honom till fånga och förde honom till Örnnästet. Han lycka ta sig där ifrån och på vägen hem får han några bundsförvaltar, som han vinner ett slag med.

Tyrion kommer till Kungshamn på order av sin far. Han styr riket som hand och lyckas vända många motgångar och göra saker bättre.

299 ACRedigera

I slutet blir han tvungen att leda soldaterna i strid och när en av hans egna försöker döda honom blir han allvarligt skadad.

Han låg nu i koma och när han vaknade upp sövse systern honom. När han slutligen vaknade upp helt insåg han att nästan allt han gjort hade återstälst till hur det vaar innan, av hans far som hande kommit till staden.

300 ACRedigera

Där hans syskonson Joffrey blir dödad är det Tyrion som blir anklagad för modet. Han har dock inte gjort och efter en lång rättegång blir han dömd skyldig. Slutligen tvingas han fly och under flykten dödar han sin far för vad han gjorde med Tysha.