FANDOM

Robert Arryn, mest känd som barnen Starks kusin.

FamiljRedigera

Robert är enda barnet till Lysa och Jon Arryn, lord av Örnnästet och ståthållare av Östern.

EgenskaperRedigera

Robert lider av epileptiska anfall som de försöker bota med hjälp av bröstmjölk från Lysa.

I böckernaRedigera

När Roberts far hastigt dör ligger nu rätten att ärva hos den sjuåriga Robert. Den dåvarande kungen Robert Baratheon låter dock Jaime Lannister bli ståthållare av Östern.

Roberts kusin, Sansa Stark kommer till Örnnästet. Med henne kommer också Petyr Baelish, Lysas nya man. En dag när Sansa bygger ett snöslott som förställer Vinterhed kommer Robert och förstör det med en docka. Sansa blir mycket arg och förstör dockan. Då drabbas Robert av ett epilepsianfall. Lysa dör då hon ramlar genom månporten och Marillion är en trubadur som får skulden för att med våld fått henne att falla. När Roberts mor dött börjar han bli alltmer fäst vid Sansa och han följer henne överallt. Robert är mycket rädd för Marillion och tycker sig höra honom spela om nätterna trots att han dött i fängelsehålan. Petyr vill att Robert ska få en drog för hans epilepsi.
När de ska ta sig ner från Örnnästet vill Robert bara vara med Sansa och han gillar inte den andra flickan för att hon har en våta.
Petyr vill gifta bort Sansa med den pojken som skulle ärva Örnnästet om Robert skulle dö, vilket Petyr är övertygad om på grund av att han lider av epilepsi. Robert däremot vill gifta sig med Sansa.

Slumpartad wiki