FANDOM

Prins Rhaegar Targaryen var den äldste sonen och arvingen till Kung {Aerys II Targaryen}, och hade titeln Prinsen av Draksten. Han var äldre bror till Viserys och Daenerys Targaryen och make till Elia Martell, och med henne hade han två barn: Rhaenys och Aegon Targaryen.

Men i hemlighet hade hans äktenskap med Elia dock annullerats och han gifte om sig med Lyanna Stark. Rhaegars påstådda "bortförande" av Lyanna var startskottet för Roberts Uppror, eftersom Lyanna redan hade förlovats till Robert Baratheon. Robert dödade Rhaegar i det avgörande "slaget vid treudden", och det markerade slutet för Targaryen-dynastin. Lyannas bror Eddard Stark hittade henne kort därefter döende från födseln av Rhaegars son och arvinge. För att skydda barnet från Robert och andra som ville förinta ätten Targaryen, låtsades Eddard att barnet var hans oäkta son han hade avlat under kriget: "Jon Snow".

Bakgrund Redigera

Prins Rhaegar Targaryen var den äldste sonen och arvingen till den galna kungen, Aerys II Targaryen, och hans syster-fru Drottning Rhaella Targaryen. Under tre århundraden hade ätten Targaryen en tradition att gifta sig med sina syskon "för att hålla blodlinjen ren", och därmed fortsätta traditionen från deras Valyriska förfäder. Med tiden ledde denna massiva inavel till konsekvenser som galenskap som sedan plågade ätten Targaryens blodlinje och drabbade Rhaegars fader, Aerys II, som bäst minns som den galne kungen.