FANDOM

Lyanna Stark var Eddards yngre och enda syster.

Hennes påstådda kidnappning av prins Rhaegar Targaryen bidrog till utbrottet av Roberts Uppror. Hon dog mot slutet av upproret i barnasäng på grund av komplikationer under födseln av hennes son, Jon Snö. På sin dödsbädd bad hon Ned att lova henne att hålla hennes son säker av rädslan för att hennes fästman Robert Baratheon skulle döda honom om han någonsin upptäckte sanningen om att Jons far var Rhaegar, vilket ledde till att Ned uppfostrade Jon som sin oäkta son.

Bakgrund Redigera

Lyanna Stark var den enda dottern till Lord Rickard Stark, ledare för ätten Stark, ståthållare i norr och Lord över Norden. Norden är en av De Sju Konungarikenas regioner och ätten Stark är en av de stora husen i riket. Ätten Stark regerar regionen från sitt hem, slottet Vinterhed, och Rickard höll också titeln Lord av Vinterhed.

Lyanna hade tre bröder, Brandon, Eddard och Benjen Stark. Hennes far arrangerade en förlovning mellan henne och Robert Baratheon, Lord av Stormens Ände och Lord över Stormlandet.

Ett tag efter förlovningen anordnade Lord Walter Whent en stor tornering vid Harrenhal, där Lyanna räddade Howland Reed från en grupp väpnare. Senare tog hon honom till sitt tält, där hon presenterade honom till sina tre bröder. Prins Rhaegar Targaryen, arvtagaren till järntronen blev torneringens segrare. Efteråt red prinsen förbi sin fru, prinsessa Elia Martell, och lade en krans av vinterrosor i Lyannas knä och utnämnde henne till skönhetsdrottningen. Denna handling ansågs vara en skandal av många eftersom Rhaegar var gift och Lyanna var förlovad med en annan man.

Vid något tillfälle efter dessa händelser påstås Lyanna ha blivit bortförd av Rhaegar, som tog henne söderut och gömde henne i Dornien. Brandon, som var på väg till Flodvattnet för att gifta sig med Catelyn Tully, red istället till Kungshamn för att kräva att Rhaegar arresteras och straffas. Kung Aerys II Targaryen arresterade istället honom och alla hans följeslagare för förräderi. Han krävde att alla deras fäder, inklusive Lord Rickard Stark, skulle komma till Kungshamn och lovade att de skulle få en rättvis rättegång. Istället beordrade kungen att alla skulle brännas levande, förutom Brandon, som ströp sig själv när han försökte rädda sin far.

Denna händelse gav upphov till upproret som kom att kallas Roberts uppror. Jon Arryn befalldes att arrestera och lämna över sina myndlingar Robert Baratheon och Eddard Stark till kungen, men han vägrade. De gjorde uppror tillsammans med Hoster Tully från Flodvattnet efter att Eddard och Jon hade gift sig med hans döttrar, Catelyn och Lysa. Kriget ledde till ätten Targaryens undergång och Robert kröntes till kung efter att han personligen dödade Rhaegar i slaget vid Treudden. Lyanna dog under kriget av då okända orsaker i Eddards armar, efter han kom för att rädda henne. Enligt hennes önskan begravdes hon bredvid sin bror Brandon i kryptorna under Vinterhed. Robert fortsatte att sörja henne trots att han blev kung och gifte sig med Cersei Lannister. Även om Eddard blev arg på Robert för att han vägrade att hålla Tywin Lannister och hans armé ansvarig för stormningen av Kungshamn, så stärktes deras vänskap över den gemensamma sorgen över Lyanna.

Lyannas död berodde egentligen på komplikationer från födseln av hennes son med Rhaegar. Hennes död bevittnades av Ned och två tjänarinnor och sannolikt Howland Reed. På sin dödsbädd bad Lyanna Ned att lova henne att hålla hennes barn säker från Robert, som skulle ha dödat barnet om han upptäckte att Rhaegar var hans far. Efterson han mindes hur ätten Lannister redan brutalt hade mördat Rhaegars två barn med Elia Martell, uppfyllde Ned Lyannas önskan och tog barnet till Vinterhed och hävdade att pojken var hans oäkta son som fick namnet Jon Snö. Få vet sanningen om Jons föräldrar, endast Ned, Howland och Lyannas två tjänarinnor var där och bevittnade det, men många år senare fick Bran Stark reda på sanningen via en syn.

EgenskaperRedigera

Lyanna beskrevs som vacker och hon hade ett stänk av "Vargblod", som hennes far Rickard uttryck det.[1]

Källor Redigera

  1. A Game of Thrones, kapitel 22, Arya II

Slumpartad wiki