FANDOM

Jon Snow
Jon Snow and Ghost (CC) by Wons Noj.jpg
Jon Snow med Ghost © av Wons Noj

Information
Titlar
Befälhavare
Även känd som
Lord Snow
Tillstånd
Status
Född
283 AC
Död
Möjligtvis 300 AC
Ålder
cirka 17 år
Utseende
Genus
Man ♂
Ögonfärg
mörkgrå
Hår
mörkbrunt
Etnicitet
Kultur
Northmen
Religion
The old Gods of the forest
Hus
Hus
Oäkta avkomman till huset Stark
Trohet
Nattens väktare
Uppväxt
Tv-serien
Spelad av
Kit Harington
Säsonger
1, 2, 3, 4, 5, 6,
Debutavsnitt
Winter is comming
Ålder i TV-serien
21 år, född 282 eller frammåt[1]
Utseende
Mörkt lockigthår och mörkbruna ögon
Familj
Biologisk familj
Eddard Stark - fader
Robb Stark - äldre halvbroder
Sansa Stark - yngre halvsyster
Arya Stark - yngre halvsyster
Bran Stark - yngre halvbroder
Rickon Stark - yngre halvbroder}}
Viktiga relationer
Catelyn Stark, faden Eddards hustru
Ygritte rövarflickan Jon var kär i

EgenskaperRedigera

Jon Snö, var är ung, men ärofyld pojke som alltid gjorde sin plikt och som vanligtvis tänkte på andra.. Han var en skarpsint, snabb och smidig och var bra på att koncentrera sig under tystnad.

UtseendeRedigera

Jons ögonfärg var så mörkgrå att de nästan såg svarta ut. Han hade en smärt kropp.[2]

A Game of ThronesRedigera

Jon är en POV-person i A Game of Thrones

1 BranRedigera

Jon satt högrest på sin häst bredvid {Robb} och Bran Stark. Det var första gången för Bran. Han red närmare honom för att ge honom några tips. Han skulle hålla hästen still och inte titta bort.
Efter avrättningen sparkade Theon Greyjoy iväg den avrättades huvud och Jon viskade "idiot" om honom, så lågt att Theon inte kunde höra det.
Han vände sig till Bran och berömde honom för hur väl han skötte sig.

Robb frågade på vägen hem om Jon ville rida ikapp med honom. "Kör till", svarade Jon och galopperade iväg. Robb skrattade och tjöt då han satte efter honom. När de kom till bron över vita kniv hittade Robb en stor död skräckvarg. Det satt någonting i dess hals som orsakat att den dött. De upptäckte också att den hade ungar. Jon red tillbaka för att kalla dit sin far, för att kolla på den. När han hittade sin far och lillebror Bran ropade han "Far, Bran, kom fort och se vad Robb har hittat" innan han red tillbaka. Jon satt fortfarande på hästen då sälskapet kom ifatt.

7 AryaRedigera

Jon var så uppslukad utav att han tittade ut på när pojkarna slogs på gården med träsvärld så att han inte märkte att Arya och Nymeria kom anfådda fram till honom vid fönstersmygan. Han märkte henne inte förren han varg, Ghost gick dom till mötes. När han såg henne blev han förvånad. "Ska inte du sitta och brodera, lillasyster?" frågade han henne. "Jag vill se dem slåss" svarade Arya. Jon log mot henne. "Kom hit då", uppmandade han henne. Hon klätrade upp i fönstret tillsmammans med honom. "En aning tröttsammare än att brodera", anmärkte han. "En aning roligare än att brodera", svarade Arya. Han sträckte upp handen och ruffsade henne i håret så att hon blev röd om kinderna. "Varför är inte du nere på borggården?" frågade Arya. "Det är inte tillåtet för oäktingar att skada unga prinsar och de blåmärken de får vid vapenövningarna måste komma från äkta barns svärd", svarade han med ett snett leende "Å", var det ända svar han fick från sin syster.

SammanfattningRedigera

Det var en sommardag efter en avrättning som Robb hittade en skräckvarg. Vid floden norr om bron. Det var en vuxen hona och bredvid sig hade hon fem ungar. Två honor och tre hannar.
Jon Snow sa då till Eddard, att det är en för varje Stark barn. Eddard gick med på det och de skulle just gå då Jon hörde ett ljud. Han hittade en sjätte varg som kommit bort från de andra. Det var en albino. Så fick alla Eddards barn en skräckvarg. Jons hette Ghost.

När Eddard, Jons far blir utsedd till kungens han väljer Jon att bege sig till muren och bli en edsvuren väcktare.
I början tycker han inte om det, men med tiden lär han sig att han nya bröder är hans likar.
Samwell Tarly, mer känd sm Sam kommer till muren och Jon och han blir snart vänner. En dag kommer Sam till Jon och berättar om ett brev han läst upp för Aemond.

KällorRedigera

  1. Kidnappning av Lyanna står på GameofThrones wikia att detta sker under den falska våren som skedde i slutet av 281. Den falska våren slutar fram till nyår och det med tanke på att Lyanna i TV-serien är moder till Jon måste det tagit minst 9 månader att för att skapa och föda ett barn.
  2. A Game of Thrones kapitel 1 Bran I

Slumpartad wiki