FANDOM

De fem kungarnas krig var ett ett stor inbördeskrig i det sju kungadömena som utbröt i kölvattnet av kung Robert I:s död. Kriget i huvudsak var en trevägs kamp för Järntronen med två oberoende stridande rörelser. De fem kungarna i fråga var Roberts tronarvinge, Joffrey Baratheon, Roberts två yngre bröder, Stannis och Renly Baratheon, "kungen i Norden" Robb Stark och "kungen av Järnöarna" Balon Greyjoy.

Vid Roberts död så tillträder hans arvinge prins Joffrey Baratheon Järntronen. Men upptäckten av prins Joffrey och hans syskon är oäktingar födda av incest mellan drottning Cersei och hennes tvillingbror, Ser Jaime Lannister, leder dock båda Roberts yngre bröder, Stannis och Renly Baratheon till att göra anspråk på tronen själva. Stannis ser sig själv som den rättmätige arvingen med tanke på att han är den äldste av Roberts bröder. Renly hävdar att han är en mycket bättre kung än sin äldre bror som ligger före honom i succesions linjen. Under tiden samlar lord Robb Stark av Vinterhed sina vasaller, innan avrättningen av fadern Eddard Stark som falskeligen blivit anklagad för förräderi av Joffrey, och marscherar söderut för att befria hans då fängslade far.

Han kommer till sin morfar, Bryndem "Svartfisk" Tullys undersäträning i hans kamp mot Lannister soldaterna i Flodlandet. Efter faderns avrättning i Kungshamn så deklareras Robb Stark som kungen i Norden av sina vasaller. Hans första beslut som kung var att etableraett självständigt nordisk kungarike, och Flodlandet, som styrs av hans morfar, invigs i det Nordiska Kungadömet och frigörs av Järntronens styrelse.

Slumpartad wiki