FANDOM

Björnön (Bear Island) är en avlägsen ö i norra Västeros och hör till Norden. Ön är hem till ätten Mormont, vasaller till ätten Starks av Vinterhed. Det ligger inom isbukten på norra västkusten. Ön är relativt fattig. Den är tätt beskogad med en stor björnpopulation vilket gav ön sitt namn.

Historia Redigera

Det påstås att under Hjältarnas tidsålder så vann Rodrik Stark kontroll över Björnön när han besegrade en Järnfödd i en brottningsmatch. Rodrik gav Björnön till ätten Mormont som sedan dess varit lojala anhängare till ätten Stark.

Överbefälhavare Jeor Mormont av Nattens Väktare föddes på Björnön, liksom hans son, Jorah. Jorah och hans fru blev förvisade och flydde i exil efter att han sålt tjuvjägare som slavar han hade fångat på sin ö. Efter Jorah drog skam över familjen blev Jeors yngre syster Maege Mormont Lady över Björnön.

Image-1494761525.png

I böckerna Redigera

Enligt legenden styrdes Björnön av ätten Woodfoot för flera årtusenden sedan. De utplånades när de Järnfödda erövrade ön. Björnön är främst hem för skogsmän, torpare och fiskare, och såklart björnarna som gav ön sitt namn.

Det finns en tradition att träna kvinnor till krigare på Björnön eftersom många män ofta är ute på långa fiskebåtsturer eller på slagfältet, så då måste de lokala kvinnorna på ön vara beredda att försvara sina hem och barn från plundrare (plundrare från både Järnöarna längre söderut och från rövare som undviker att klättra över Muren helt genom att använda båtar för att korsa Isbukten).

Slumpartad wiki