FANDOM

Sir Barristan Selmy var befälhavare av kungsvakten.

EgenskaperRedigera

Sir Barristan Selmy var bland de främsta riddarna. Han är känd under namnet Barristan den Järva[1]. Han var skicklig med svärdet, men inte lika skicklig på att prata enligt Lord Petyr Baelish[2].

UtseendeRedigera

Sir Barristan hade vitt hår[2][3].

HistoriaRedigera

Det är allmänt känt att sir Barristan var än av de få som överlevde slaget vid Treudden. Vid den tiden tjänade Sir Barristan Aerys II Targaryen, men när Robert Baratheon blev kung benådade han sir Barristan. Robert gjorde honom till befälhavare av kungsvakten[1].

298 ACRedigera

Sir Barristan Selmy träffade Sansa Stark i närheten av Treudden. Hon var vid mötet med honom, lite uppskakad efter att ha sätt Ilyn Payne och sedan stött på Sandor Clegane hade hon träffat sir Barristan och Renly Baratheon. Han presenterade sig artigt för henne med en bugning[4].
Vid ett senare tillfälle, efter att Kronprins Joffrey Baratheon blivit skadad, samlades Barristan tillsammans med de övriga i hovet i audienssalen. Han var mycket allvarlig. När Arya Stark skulle berätta vad som hänt började Renly skratta och Kung Robert Baratheon sade till sir Barristan att föra ut honom. Detta behövas dock inte. Vid slutet av audiensen beslöt de att avrätta Sansas skräckvarg Lady. Barristan berättade motvilligt var vargen var[5].
Sir Barristan red bredvid kung Robert vid intåget i staden Kungshamn[6].
För att fira Eddards ankomst ordnade han en tornering. Barristan vann de två första dusterna, men blev sedan besegrad av Jaime Lannister[3].
Sir Hugh som tidigare var väpnare till Jon Arryn, dog vid torneringen. Sir Barristan höll likvaka för honom. Eddard kom och samtalade med honom. Barristan berättade att Hugh hade varit angelägen om att bli riddare. De begav sig båda till Kungen tält där han förberedda sig för att delta i torneringen. De skrattade ett tag. Barristan påpekade att det var opassande och orättvist om Kung Robert deltog, för att ingen skulle våga skada Kungen. Kungen blev mycket arg och kastade iväg en bröstharnesket mot Sir Barrristan som duckade. Sedan beordrade han dem att försvinna och Barristan skyndade sig ut. Senare vid tävlingen var Barristan åskådare. Petyr påpekade att Tyrell måste ha vetat vad de gjort, men Barristan var av åsikten att de fuskade.[7].

SammanfattningRedigera

Under sin tid som befälhavare åt Roberts kungsvakt tycktes det som sir Barristan trivdes mycket bra med sin post. Det var först efter att Robert dött och Joffrey övertog kronan som sir Barristans situation förändrades. Joffrey pensionerade sir Barristan mot hans vilja vilket fick honom att föraktfullt ansluta sig till Daenerys Targaryens kungsvakt istället.

KällorRedigera

  1. 1,0 1,1 A Game of Thrones, Kapitel 8, Bran II
  2. 2,0 2,1 A Game of Thrones, Kapitel 25, Eddard V
  4. A Game of Thrones, Kapitel 15, Sansa I
  5. A Game of Thrones, Kapitel 16, Eddard III
  6. A Game of Thrones, Kapitel 20, Eddard IV
  7. A Game of Thrones, Kapitel 30, Eddard VII

Slumpartad wiki