FANDOM

Kung Aegon I Targaryen, känd som Aegon Erövraren, var grundaren och första kungen av Targaryen-dynastin när han erövrade hela Västeros (förutom Dornien och landet bortom muren) med tre stora drakar, Balerion, Vhagar och Meraxes . Han var gift med båda sina systrar, Visenya och Rhaenys. Tideräkningen i De sju konungarikena utgår från när Aegon kröntes.

Bakgrund Redigera

Aegon I Targaryen var den första kungen ur ätten Targaryen. Han var en krigsherre och Lord av Draksten och tillsammans med sina två syster-fruar Visenya och Rhaenys, tre stora drakar och en liten armé invaderade och förenade han sex av de sju kungarikena i Västeros under vad som kom att kallas erövringskriget. Dornien var det enda riket som framgångsrikt lyckades göra motstånd, med hjälp av guerillataktik för att motstå drakarna tills de frivilligt gick med i De sju kungarikena genom en fredlig äktenskapsalliance.

Efteråt grundade Aegon staden Kungshamn, där han började bygga Röda Slottet. Han smidde sedan Järntronen från sina besegrade fienders svärd med hjälp av med drakeld. Hans ättlingar styrde de sju konungarikena i ytterligare tre århundraden efter honom.

I Böckerna Redigera

I sagan om is och eld-romanerna var Aegon ett barn från ätten Targaryen som bodde på ön Draksten i Smala havet. Ätten Targaryen, som har Valyriskt ursprung, hade styrt över Draksten i ungefär hundra år innan Valyriens undergång inträffade och deras hemland förstördes i en vulkanisk katastrof. Under ytterligare hundra år på Draksten byggde ätten Targaryen långsamt upp sin styrka och uppfostrade sina drakar, den sista i världen. När han blev vuxen ledde Aegon, hans två syster-fruar och hans tre drakar ett fåtal tusen soldater för att invadera hela kontinenten Västeros. Trots att han var väldigt underlägsen med sina få soldater kunde Aegon säkra seger efter seger med sina drakar. Han krossade Ätterna Gardeners och Lannisters arméer under slaget på eldens fält, vilket ledde till att de kapitulerade och övertygade ätterna Arryn och Stark att de skulle gå med honom fredligt genom förhandlingar. Så småningom erkände hela Västeros honom som kung, förutom Dornien som han bestämde sig för att inte erövra efter att ha stött på för starkt motstånd.

Efter erövringen regerade Aegon väldigt bra och klokt i trettio år. Men efter hans död drabbades riket av ett blodigt krig när De sju gudarnas troende följeslagare avvisade hans söner, som var födda av incest, från att ärva hans tron. Så småningom blev upproret krossat och ätten Targaryen fortsatte att regera i flera århundraden.

I boken "Världen av Is och Eld" avslöjas det att Aegon föddes 27 år före sin kröning till kung (och 25 år innan han började leda invasionen av Västeros). Han var son till Lord Aerion Targaryen och Lady Velaena Velaryon. Alla de tidigare sex generationerna av Targaryens födda på Draksten var födda av incest, men Aerion hade inga systrar - så genom att gifta sig med en från ätten Velaryon säkerställde han att hans barn hade ren Valyrisk härkomst.

Aegon gifte sig båda sina systrar när alla tre var väldigt unga, men gamla nog för att redan vara drakryttare. Aegon hjälpte krossa Volantis försök att erövra de andra fria städerna med hjälp av sin drake för att stödja arméerna i Braavos, Tyrosh och Västeros Stormkung, när de drev Volantis styrkor ut från Lys och Myr. Därmed bekräftade han att ätten Targaryen inte hade något intresse av att återuppbygga Valyriska imperiet i Essos.

Aegon började planera invasionen av Västeros långt före den började. Han spenderade mycket tid med att besöka städer och slott i Västeros för att få kunskap om de olika ätterna, deras herrar lorder och deras vasaller. Rykten påstår att Aegon och hans syster Visenya också besökte Gammelstad någon gång innan Erövringen. Han använde denna kunskap klokt för att dela ätterna och skapa spänningar mellan dem för att vinna trohet hos några av husen och vända dem mot de andra. Han fick hjälpt med planeringen av sin oäkta halvbror, Orys Baratheon, hans mest lojala allierade vasall, hans bästa vän och kungens första hand. När Argilac den arrogante erbjöd Aegon en allians mot Harren den svarte, som erbjöd sin dotters hand i äktenskap till Aegon för att försegla uppgörelsen, avböjde Aegon och erbjöd istället Orys att gifta sig med flickan. Argilac tog det som en förolämpning och högg av Aegons sändebuds händer. Aegon använde detta för att berättiga sin invasion av Västeros.

Aegon byggde en fästning där han först landsteg i Västeros, vid norra stranden av Svartvattenforsens mynning. Platsen var strategiskt sätt en mycket försvarlig position, skyddat av vatten till öst och syd och omgiven av öppna slätter som lätt skulle avslöja anfallande arméer långt innan de kom fram. Efter erövringen regerade Aegon en tag från denna fästning, känd som Aegonfortet. Men det förblev endast en hög av trä och jord, så efter ett tag flyttade han tillbaka till sin födelseplats, Draksten, tills byggandet ny huvudstad började där Aegonfortet tidigare fanns. Han rev ner Aegonfortet medan planering och konstruktionen av Kungshamn fortsatte. När Aegon dog var bara grunderna för staden och tunnlarna under platsen där Röda Slottet så småningom byggdes färdiga. Aegon hade fortsatt att styra från Draksten under resten av sitt liv, men hans avsikt var alltid att flytta den kungliga regeringsplatsen till fastlandet en dag.

Aegon ansågs vara en gåta av sina följare. Han var en ensamvarg, och hans oäkta halvbror Orys Baratheon sägs inte bara ha varit hans bästa vän, utan hans enda riktiga vän. Aegon red bara sin drake för resa eller under krig, aldrig för nöje, och deltog inte i torneringar på häst. Fast Aegon gav sin åsikt om viktiga beslut, lämnade han de mesta vardagliga regeringsärendena åt sina systrar och hans rådgivare Orys, som fick titeln "Kungens hand". Aegon var hänsynslös mot sina fiender, men var alltid generös för dem som gav upp. Han visste att det var lättare att erövra Västeros än att upprätthålla det rike han byggt. För att säkerställa att hans dröm inte skulle dö, tillbringade Aegon det mesta av sin tid med att resa runt i de olika konungarikena för att påminna lorderna och invånarna om vem som styrde över dem och för att göra hans närvaro mer bekant för dem. Han avstod också från att försöka få kungarikena att lyda enligt samma lagar, och lät dem istället behålla sina gamla lagar och när han dömde brott följde han sederna i kungariket brottet begåtts i. Med hjälp av Rhaenys anordnade han också flera äktenskap mellan medlemmarna i de stora husen för att upprätthålla freden mellan tidigare fiender, exempelvis äktenskapet mellan Lord Arryn och en dotter till Torrhen Stark, Lorden av Vinterhed. Trots att denna ansträngning blev framgångsrik, möttes de av stort motstånd från många och Lord Starks söner vägrade att delta i sin systers bröllop. Aegon upprätthöll också vänskapliga förbindelser med följarna av De Sju gudarna och missade aldrig en möjlighet att besöka Överstekaplanen när han besökte Gammelstad.

Trots en mycket framgångsrik regeringstid fick Aegon möta stora problem, men inget var lika svårt att hantera som det första Dornienkriget. I 4 AL bestämde sig Aegon och hans systrar att det var dags för att göra klart erövringen, så de försökte återigen att erövra Dorne. Dornienmännen visade sig dock vara lika svåra att erövra som tidigare och deras drakar som förenade sex av de sju konungarikena visade sig vara värdelösa i Dornien. Så småningom tog kriget en vändning när Rhaenys, Aegons yngsta syster och hans mest älskade fru, dödades i Dornien när hennes drake Meraxes fick en pil i ögat. Aegons raseri och sorg p.g.a förlusten av hans fru var så stor att han själv ledde attacker till Dornien. Tillsammans med Visenya sprutade de eld över ökenstridarna för att krossa Dornien. De närmaste två åren var en period där varje slott i Dornien fick känna på drakenryttarnas vrede. Det enda slottet som skonades var Solspjut, ätten Martells säte, i hopp om att Dornienrna skulle vända sig mot sina lorder. Strategin misslyckades och Dornien förblev oövervinnerligt. Aegon och Visenya satte ett pris på de Dorniska lordernas huvuden, men de slog tillbaka genom att göra detsamma. Aegon blev nästan dödad av en lönnmördare på gatorna i Kungshamn men han räddades av Visenya. Detta ledde till skapandet av Kungsvakten, vars första medlemmar valdes ut av Visenya för att skydda sin bror, även om det skulle kosta dem livet. När prinsessan Meria Martell dog i år 13 AL stod hennes son, prins Nymor, för fred efter att ha blivit trött på krig. Han skickade sin dotter, Deria, till Kungshamn för att förhandla med Aegon erövraren. Dornien krävde fred och att de skulle få fortsätta vara ett självständigt rike, inte vasaller till Aegon. Även fast Aegon lyssnade på hennes krav (trots råd att inte göra det från hans rådgivare Orys och Visenya), bestämde han sig tydligt för att vägra frågan om fred. Innan han kunde tala, klev Deria fram till järntronen och lade ett brev från sin far i hans hand. Det som stod i brevet är okänt, men Aegons hand var så hårt knuten runt det att det började blöda. Han brände upp brevet och red på Balerion till Draksten. Nästa morgon återvände han och skrev under fredsavtalet som föreslagits av Dorniens prins och erkände det som ett självständigt rike. Historiker misstänker att Nymor hade avslöjat för Aegon att Rhaenys fortfarande levde och var mycket illa skadad från att ha fallit av sin drake Meraxes och att han skulle göra slut på hennes lidande om Aegon gick med på fred. Det är den vanligaste teorin.

Aegon fick två söner med sina syster-fruar. Rhaenys födde hans äldsta son Aenys år 7 AL, och år 12 AL födde Visenya hans yngre son Maegor, senare känd som "Maegor den grymma". Aenys ärvde tronen efter Aegons död, men han var en svag härskare. Många såg Aegons död som ett tillfälle att avsätta ätten Targaryen från tronen medan de fortfarande hade regerat ett relativt kort tag. De sju gudarnas kaplaner och följare krävde ett uppror mot ätten Targaryen på grund av religionens förbud mot ätten Targaryens 'incestuösa giftemålsseder". Aenys dog efter att ha regerat i bara fem år, och trots att han hade en egen son tog hans halvbror Maegor över tronen. Han krossade brutalt upproret medan han red på sin fars drake Balerion och svingade sin faders svärd Svartfyr. Maegor dog utan att ha fått barn, så han efterträddes av Aenys son, Jaehaerys I.