FANDOM

Fritering i gryta eller fritös
3 dl varm mjölk
2½ tsk jäst (1 paket)
2 äggulor
8 dl mjöl
1 nypa salt
½ dl smör eller matfett
Olja för fritering

Fyllning
4 medelstora äpplen, skalad och rensad från kärnor, kärnhus och skaft
4 msk honung
1 msk kryddmixen "powder forte"[1]
1 msk kanel
1 dl nötter- valnötter, pinjenötter och kastanjer

Värm mjölken till 37 grader. Tillsätt jästen och låt den vila i 5 minuter. Tillsätt sedan två vispade äggulor, mjölet, saltet och smöret. Rör tills degen är jämn och avlägsna den sedan från bunken.
Placera degen på ett mjölat underlag och knåda degen några minuter. Tillsätt mer mjöl vid behov. Låt degen jäsa under en timme.
Blanda sedan ihop ingredienserna till fyllningen i en kastrull. Koka ihop ingredienserna på medelhög värme till honungen har absorberats eller kokta bort. Ställ åt sidan och låt den svalna.
Rulla ut degen på den mjölade bänkskivan till en halv centimeters tjocklek. Använd en 5 cm rund skärare och tryck sedan ut skivor av degen, spara resterna för att rulla ut igen.
Använd en bakpensel eller fingrarna för att fukta varje kakbit med vatten. Placera ungefär en tesked av fyllningen på en skiva, och lägg sedan en annan skiva ovanpå som lock. Trycka ihop kanterna så att det är helt tätt. Gör sedan så med alla skivor och låt dem sedan jäsa i cirka 20 minuter.
Häll 2,5 cm olja i en kastrull, och värm oljan på medelhög värme. Sänk försiktigt ner varje kaka i den heta oljan med en hålslev. Stek tills degen är gyllene på båda sidor, ca 4 minuter. Låt rinna av på hushållspapper och strö över lite florsocker.

Vid allergi mot nötter, ersätt med pumpakärnor.

Vad tyckte du om kakorna? Du kan skriva en kommentar eller rösta!
 
1
 
0

Röstningen skapades den september 20, 2016 kl. 18.27, och hittills har 1 personer röstat.

Läs merRedigera

Gillar du kakor? Se vårt tidigare publicerade recept Sansas Citronkakor eller alla publicerade kakrecept.

Powder forteRedigera

  1. En kryddmix som används under medeltidens Centraleuropa
    Ingredienserna är troligtvis följande
    1 knivsudd kanel
    1 knivsudd ingefära
    1 tsk kryddnejlika
    1 tesked färsk muskot
    1 tsk muskotblomma
    1 tsk svartpeppar
    1 tsk paradiskorn
    3 teskedar långpeppar
    Egen avsmakning rekommenderas

Slumpartad wiki