FANDOM

Ätten Manderly av Vita Hamnen är en av de mest kraftfulla vasallerna som svurit tro- och huldhetsed till ätten Stark av Vinterhed. De kontrollerar Vita Hamnen, en hamn och Nordens enda riktiga stad.

Ätten Manderlys sigill är en sjöherre med mörkgrönt skägg som håller en svart treudd.

Historia Redigera

Ätten Manderly var en gång ett mäktig ädel familj i Ödemarkerna. För århundraden sedan drevs de ut ur Ödemarkerna och ätten Stark tillät de bosätta sig i Norden i utbyte mot deras lojalitet. Ätten Manderly har behållt många traditioner från södern, för även om de härstammar från de första människorna, precis som de andra nordmännen, konverterade ätten för länge sedan till de nya gudarna och anpassat sig kulturen Andalerna förde med sig till Västeros när de invandrade. Fiske, korn och internationel handel har gjort dem till den rikaste familjen i Norden.

Medlemmar Redigera

  • Lord Wyman Manderly, Lord över Vita Hamnen. Nuvarande ledare över familjen. Hans fru är avliden.
  • Ser {Wendel Manderly}, Wymans son. En riddare som kämpade för ätten Stark i de fem kungarnas krig. Dödad under Blodsbröllopet.

Slumpartad wiki